Εκπαιδευτικά προγράμματα
Φ.Ο.Β. Πρόγραμμα δημιουργικής απασχόλησης "Ευ ζην" Εκτύπωση E-mail
Εκπαιδευτικά προγράμματα - Εργαστήρια
Τρίτη, 15 Ιανουάριος 2013 16:54

Dim lights Embed Embed this video on your site

 

Dim lights Embed Embed this video on your site

 
Καράβια οι ευχές…από το εορταστικό εργαστήρι του Φ.Ο.Β Εκτύπωση E-mail
Εκπαιδευτικά προγράμματα - Καράβια οι ευχές
Δευτέρα, 03 Ιανουάριος 2011 15:38
 
alt
 
Γέμισε και πάλι η αίθουσα του Φ.Ο.Β. από τα χαμόγελα των μικρών του φίλων.
Ο λόγος για το εργαστήρι «Καράβια μοιάζουν οι ευχές μας» που πραγματοποιήθηκε στις 29/12/2010 στις εγκαταστάσεις του Ομίλου, με τη συμμετοχή πενήντα περίπου παιδιών. 
          
Περισσότερα...
 
Εκτύπωση E-mail
Εκπαιδευτικά προγράμματα - Σαν τον παλιό καιρό
Δευτέρα, 12 Ιούλιος 2010 20:57

Το Λαογραφικό Μουσείο του Φιλοπρόοδου Ομίλου Βροντάδου εντάσσεται στην κατηγορίaltα εκείνων των θησαυρών του τόπου μας που βρίσκονται στην αφάνεια και δικαιώνουν το χαρακτηρισμό της Χίου ως «νησιού για χρυσοθήρες».

Η θέση αυτή δεν είναι καθόλου υπερβολική , δικαιώνεται μάλιστα αν σκεφτούμε ότι η λαογραφική συλλογή του ΦΟΒ έχει προβληθεί ελάχιστα και χρειαζόταν αρκετό ψάξιμο και τους κατάλληλους …γνωστούς για να την επισκεφθεί κάποιος.

 
 
Αυτή η θλιβερή διαπίστωση καθώς και η αλλαγή στη φιλοσοφία των μουσειακών χώρων που παρατηρείται σε διεθνές επίπεδο μας κινητοποίησε άμεσα. Οι σύγχρονες τάσεις μιλούν εδώ και πολύ καιρό για το μορφωτικό και εκπαιδευτικό ρόλο του Μουσείου και τη συνεργασία του με το σχολείο. Η αξιοποίηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και η εμπλοκή της στην εκπαιδευτική και παιδαγωγική διαδικασία είναι μια δυναμική πρόκληση που βρίσκει όλο και περισσότερους αποδέκτες.
 
 
          Άλλωστε, το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων (I.C.O.M) στο καταστατικό του προσδιορίζει ότι «Μουσείο είναι ένα μη κερδοσκοπικό μόνιμο ίδρυμα στην υπηρεσία της κοινωνίας και της εξέλιξής της, ανοιχτό στο κοινό , που αποκτά , διατηρεί , ερευνά , ε π ι κ ο ι ν ω ν ε ί και εκθέτει για σκοπούς μελέτης , εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας υλικό – μαρτυρία του ανθρώπου και του περιβάλλοντός του».
 
 
          Γίνεται λοιπόν αντιληπτό από όσα προηγήθηκαν ότι ο ρόλος του σύγχρονου Μουσείου δεν μπορεί να περιορίζεται σ αυτόν του σιωπηλού μάρτυρα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς που περιμένει αυτάρεσκα να το ανακαλύψουν. Το σύγχρονο Μουσείο είναι ένας ανοιχτός χώρος που έχει τον τρόπο και τη δυνατότητα να κερδίζει το κοινό του και να προσφέρει όχι μόνο τη γνώση αλλά και τη χαρά την ψυχαγωγία και το παιχνίδι.
 
Εκτύπωση E-mail
Εκπαιδευτικά προγράμματα - Ποιο είναι το πιο γλυκό ψωμί
Σάββατο, 26 Ιούνιος 2010 13:29
 Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ποιο είναι το πιο γλυκό ψωμί» δημιουργήθηκε για τις εκπαιδευτικές ανάγκες του Φιλοπρόοδου Ομίλου Βροντάδου και απευθύνεται σε μαθητές του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού και του Γυμνασίου με γενικότερο σκοπό να δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς τους να αντιληφθούν τη σπουδαία altθέση που κατέχει το ψωμί στη διατροφή. Στόχοι μας να γνωρίσουν τα παιδιά τον κύκλο του ψωμιού , την παραδοσιακή καλλιέργεια του σιταριού, τη λειτουργία του ανεμόμυλου και τέλος να μπορούν να συγκρίνουν το ψωμί του χθες με το ψωμί του σήμερα. Να γίνουν πιο υποψιασμένοι και πιο προσεκτικοί καταναλωτές.
 
 ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΘΕΜΑΤΟΣ
 
          Ζούμε σε μια εποχή που οι διατροφικές συνήθειες έχουν αλλάξει δραματικά. Στις δυτικού τύπου κοινωνίες ή αλλιώς «κοινωνίες της σπατάλης», το αμφιβόλου διατροφικής αξίας «γρήγορο φαγητό» έχει επικρατήσει σε τέτοιο βαθμό ώστε η υγιεινή διατροφή να προβάλλεται ως καινοτομία ! Πλήθος νέες ασθένειες ενοχοποιούν τη διατροφή , φέρνοντας το σύγχρονο άνθρωπο σε απόγνωση.
 
          Παράλληλα , παρατηρείται μια σημαντική στροφή στα βιολογικά προϊόντα, που όμως γίνεται χωρίς οργανωμένη ενημέρωση ,Γι αυτό άλλωστε παρατηρείται μια καχυποψία απέναντι σε αυτά που φθάνει ως και την αμφισβήτηση.
 
          Τέλος η σωστή διαχείριση των ενεργειακών πόρων και η συζήτηση για ήπιες μορφές ενέργειας έχουν φέρει στην επικαιρότητα τον ανεμόμυλο και το νερόμυλο , μια και θεωρούνται πηγές έμπνευσης για πρακτικές εξοικονόμησης ενέργειας στο μέλλοaltν.
 
          Στο σημείο αυτό γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι η Εκπαίδευση καλείται να αναλάβει το μερίδιο ευθύνης που της αναλογεί και να συμβάλει στη δημιουργία υποψιασμένων και υπεύθυνων καταναλωτών που θα επιλέγουν προσεκτικά «τον επιούσιον άρτον» που προμηθεύονται.
 
          Το Λαογραφικό Μουσείο του Φ.Ο.Β επιθυμώντας να συμβάλει σε αυτή την προσπάθεια εντάσσει το νέο του Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα σε ένα ευρύτερο κύκλο δραστηριοτήτων με πυρήνα τη μεσογειακή διατροφή. Ο «κύκλος του ψωμιού», όπως νοείται στη λαϊκή μας παράδοση ,δεν θα μπορούσε παρά να αποτελέσει την αφετηρία μας.
          Ειδικότερα το πρόγραμμα αναφέρεται στο κύκλο παραγωγής , μεταποίησης και διάθεσης του ψωμιού κατά το παρελθόν και στις μέρες μας και περιλαμβάνει δραστηριότητες που θα δώσουν σε μαθητές και εκπαιδευτικούς τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τη θρεπτική του αξία και στο εξής να επιλέγουν «μετά λόγου γνώσεως» το πιο βασικό είδος της ανθρώπινης διατροφής , το ψωμί.
 
 
ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Οι μαθητές να αποκτήσουν εμπειρίες και μια σαφή αντίληψη του τρόπου με τον οποίο παρασκευάζεται το αναγκαίο και καθημερινά απαραίτητο είδος διατροφής, το ψωμί.
 
Να συνειδητοποιήσουν ότι ενώ σήμερα η προμήθειά του είναι  φούρνο της γειτονιάς μας, λίγο πιo παλιά χρειαζόταν πολύ κόπο και χρόνο για να φτάσει στο τραπέζι της οικογένειας.
 
Να γνωρίσουν τον τρόπο καλλιέργειας των δημητριακών .
 
 Να έρθουν σε επαφή με τα υλικά και τα εργαλεία μιας άλλης εποχής μέσα
από μια εμπειρική, ενεργητική, δημιουργική και γνωστικά αποδοτική διαδικασία .alt
 
Να γνωρίσουν τον παραδοσιακό τρόπο επεξεργασίας των αγροτικών προϊόντων με την αξιοποίηση ήπιων μορφών ενέργειας.
 
Να γνωρίσουν το ζυμωμα και ψήσιμο του ψωμιού στην προβιομηχανική περίοδο.
 
Να γνωρίσουν το σύγχρονο τρόπο και τόπο παρασκευής του ψωμιού.
 
Να προσεγγίσουν γνωστικά τους τρόπους παρασκευής, τις δυσκολίες και την   αναγκαιότητά τους ώστε να αποκτήσουν μια θετική στάση απέναντί τους και να αντισταθούν στις επιταγές του άκρατου υπερκαταναλωτισμού της σύγχρονης εποχής.
                                      
 
 
 Να ενημερωθούν για τα είδη ψωμιού που κυκλοφορούν στο εμπόριο και τη θρεπτική αξία του καθενός από αυτά.
 
Να επισημάνουν την ξεχωριστή θέση που έχει το σιτάρι και το ψωμί στην ελληνική λαϊκή παράδοση και τη χριστιανική θρησκεία.
 
Να γνωρίσουν και να κατανοήσουν την αξία της σωστής διατροφής.
 alt
Να βελτιώσουν και να εμπλουτίσουν τον προφορικό τους λόγο.
 
Να κατανοήσουν την αξία της ομαδικής συνεργασίας
 
Να αποκτήσουν χειροκινητικές δεξιότητες.
 
Να καλλιεργήσουν την αγάπη και το σεβασμό για την πολιτιστική μας κληρονομιά συσχετίζοντας γόνιμα το παρελθόν με το παρόν.
 
Να δράσουν και να αλληλεπιδράσουν σε αυθεντικές καταστάσεις ζωής όπου θα γνωρίσουν και θα συγκρίνουν τον τρόπο κατασκευής /παρασκευής σήμερα και άλλοτε.
 
Τέλος να εκφραστούν δημιουργικά μέσα από τις διάφορες τέχνες.
 
 

 

 
Εκτύπωση E-mail
Εκπαιδευτικά προγράμματα - Σαν τον παλιό καιρό
Σάββατο, 26 Ιούνιος 2010 12:28
 
alt      
Εκπαιδευτικοί στόχοι του προγράμματος.
 
 
1.       Γνωστικοί: απόκτηση και διεύρυνση γνώσεων σε σχέση με το λαϊκό πολιτισμό. Γνωριμία της γενιάς της τεχνολογίας με τη ζωή των παππούδων και των γιαγιάδων της. Η αντιμετώπιση του Μουσείου ως χώρου απόκτησης βιωματικής γνώσης , επικοινωνίας και συνάντησης διαφορετικών πολιτισμών.
 
 
2.       Ερευνητικοί –Επιστημονικοί: Καλλιέργεια της κριτικής σκέψης των μαθητών με ευρύτερες      προεκτάσεις στο φυσικό και πολιτισμικό περιβάλλον. Καλλιέργεια της   ερευνητικής ικανότητας των μαθητών.
 
 
3.       Κοινωνικοί: επικοινωνία, ομαδικότητα, συνεργασία, σεβασμός στις διαφορετικές απόψεις, ανάπτυξη της ικανότητας παρέμβασης και λήψης αποφάσεων, ευαισθητοποίηση της σχολικής ομάδας αλλά και της τοπικής κοινωνίας.
 
 
4.       Ψυχολογικοί: Αυτοεκτίμηση, αυτοβελτίωση, καλλιέργεια υπευθυνότητας , ανάπτυξη κώδικα αξιών.
 
 
  
Συνοπτικό πρόγραμμα επίσκεψης
 

  

1.Υποδοχή μαθητών στον εξωτερικό χώρο των εγκαταστάσεων του Ομίλου .
 
2.Προβολή CD ROM που αφορά την αρχιτεκτονική παραδοσιακών βρονταδούσικων οικιών , χρηστικά αντικείμενα και πρακτικές που υποδηλώνουν το σεβασμό των προηγούμενων γενεών στο περιβάλλον . Ακολουθεί συζήτηση με θέμα : λαϊκός πολιτισμός και λανθάνουσα οικολογική συaltνείδηση.
 
3.Παιχνίδι θησαυρού με τις κάρτες :« Μικροί ερευνητές ψάχνουν ».
 
4. Κατασκευαστικό μέρος .Τα παιδιά με την καθοδήγηση κυριών του Ομίλου φτιάχνουν χερίσια μακαρόνια ή τηγανίτες βολαρές. Εννοείται ότι ακολουθεί γευστική δοκιμή: ζεστές λουκουμάδες με μέλι(!)
 
5. Τα παιδιά συνθέτουν παζλ που απεικονίζουν αντικείμενα του Μουσείου.
 
6. Το πρόγραμμα κλείνει με τον ιστό της αράχνης, όπου το κάθε παιδί καταθέτει τις εντυπώσεις του από την επίσκεψη στο Μουσείο.
 
7. Πριν την αποχώρηση από το Μουσείο επιδίδεται στα παιδιά ενθύμιο για τη συμμετοχή τους.alt
 
 
Δραστηριότητες μετά την επίσκεψη στο Μουσείο.
 
•        Πολιτιστική κιβωτός
 
•        Συμπλήρωση ερωτηματολογίων που αφορούν στο λαϊκό πολιτισμό από τους παππούδες των παιδιών. Λήψη συνεντεύξεων με στόχο τη συγκέντρωση μαρτυριών που πρέπει να καταγραφούν ή και να μαγνητοφωνηθούν.
 
•        Τα παιδιά μπορούν να φτιάξουν μια ζωγραφιά με αφορμή την επίσκεψή τους στο Μουσείο.